Νέα

Η επιστροφή του ποδηλάτου στις σύγχρονες πόλεις κρίνεται σήμερα αναγκαία. Μετά από πολλές δεκαετίες κατά τις οποίες ασκήθηκε ένας αυτοκινητοκεντρικός σχεδιασμός, το κυκλοφοριακό αδιέξοδο γίνεται ολοένα και περισσότερο αντιληπτό από τους επιστήμονες και τους πολιτικούς. Το αυτοκίνητο δεν έχει πια τα πλεονεκτήματα στα οποία στηρίχθηκε ο κοινωνικός του μύθος. Στις σημερινές συνθήκες κυκλοφοριακού κορεσμού, κάθε άλλο παρά ελευθερία μετακίνησης και τη σαγήνη της ταχύτητας δεν προσφέρει στο χρήστη του. Από την άλλη, τα περιβαλλοντικά προβλήματα που προκαλεί (ρύπανση και θόρυβος) καθιστούν αναγκαία την υιοθέτηση άλλου τύπου λύσεων. Μια νέα φιλοσοφία σχεδιασμού μεταφορών έρχεται στο προσκήνιο, στο πλαίσιο της βιώσιμης κινητικότητας. Στόχος της είναι ο περιορισμός της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων και η ικανοποίηση της ζήτησης για μετακινήσεις με άλλα μεταφορικά μέσα: μετρό, σύγχρονο τραμ, λεωφορείο κινούμενο σε αποκλειστικές λωρίδες, περπάτημα και ποδήλατο.
Από αυτά τα μεταφορικά μέσα, το ποδήλατο είναι ίσως το πιο ανταγωνιστικό του αυτοκινήτου. Προσφέρει αυτονομία και ελευθερία. Αναπτύσσει ταχύτητα συγκρίσιμη μ’ αυτή με την οποία κινείται το αυτοκίνητο στις σύγχρονες πόλεις. Απαιτεί μεν φυσική καταπόνηση, ωστόσο το εύρος των περισσότερων καθημερινών μας μετακινήσεων δεν είναι απαγορευτικό για τη χρήση του, τουλάχιστον από τον ενεργό πληθυσμό. Είναι ευέλικτο, και μπορεί να συνδυαστεί με τη δημόσια συγκοινωνία στην καθημερινή αλυσίδα των μετακινήσεων. Είναι «παραδοσιακό», αλλά αντιπροσωπεύει πλέον μια καινοτομία, καθώς προϋποθέτει από τον κάτοικο της πόλης να ανατρέψει όχι μόνο τη λογική με την οποία μετακινείται, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο βιώνει την πόλη. Το αυτοκίνητο και γενικότερα η μηχανοκίνητη κυκλοφορία απομόνωσαν τον μετακινούμενο από το χώρο, μετατρέποντας τις αστικές λεωφόρους σε οδούς ταχείας προσπέλασης. Η εκτροπή από το αυτοκίνητο στο ποδήλατο προϋποθέτει και την επανάκτηση του δημόσιου χώρου: εκτεθειμένος στις καιρικές, οδικές και κυκλοφοριακές συνθήκες, ο ποδηλάτης παρατηρεί το αστικό τοπίο από μία ευρύτερη οπτική γωνία σε σχέση με τον εποχούμενο, και το βιώνει με όλες του τις αισθήσεις.

Εξαιτίας αυτών των ποιοτήτων του, αλλά και του γεγονότος ότι το αυτοκίνητο αποτέλεσε ένα από τα «τοτέμ» του δυτικού πολιτισμού1, η διάδοση του ποδηλάτου αποτελεί σήμερα ένα πολιτικό πρόταγμα ευρύτερης σημασίας. Δεν είναι τυχαίο ότι υπάρχουν ακτιβιστικά κινήματα που αντιμετωπίζουν την ποδηλασία στην πόλη σαν πράξη επαναστατική, που ανατρέπει τις αξίες στις οποίες στηρίζεται ο σύγχρονος τρόπος ζωής. Για παράδειγμα, τo κίνημα Critical Mass, που ιδρύθηκε το 1992 στο Σαν Φρανσίσκο, διοργανώνει την τελευταία Παρασκευή κάθε μήνα πορείες με το ποδήλατο σε δεκάδες πόλεις του κόσμου2. Δεν είναι επίσημη οργάνωση ούτε έχει ηγέτες, λίστα μελών ή πολιτική διακήρυξη. Αυτή η «άμορφη» μορφή του είναι εγγενές χαρακτηριστικό του μηνύματος και της στρατηγικής του. Σαν και τα άλλα κινήματα με παρόμοια στρατηγική (Reclaim the Streets, γενικά τα anti-globalization movements) έχει την ικανότητα να δομεί υπερτοπικά δίκτυα επικοινωνίας και να διατηρεί μία παρουσία στο δημόσιο χώρο.

Ο « Π.Ο. Καρδίτσας» συνεχίζει τις καλές εμφανίσεις στον αγώνα δρόμου στο Συκούριο, Λάρισας.

Σε συνέχεια της αγωνιστικής περιόδου του 2013, ο Ποδηλατικός Όμιλος Καρδίτσας, επιστρέφει στην έδρα του , με μία Πέμπτη θέση στην κατηγορία Μίνι Μεγάλα : με τον Τρέμμα Αναστάση και μία ακόμα Πέμπτη θέση στις Γυναίκες με την Σταυρούλα Γιαννούση και ακόμη περισσότερες εμπειρίες για όλους!

Η ποδηλατική ομάδα του ΠΟΚ, στην τρίτη αποστολή της, έλαβε μέρος σε αγώνα Δρόμου στο Συκούριο, το Σάββατο 23/03/2013, με 9 αθλητές στις αγωνιστικές κατηγορίες. Η συμμετοχή στον αγώνα ήταν αρκετά μεγάλη, καθώς αφορούσε διασυλλογικό αγώνα δρόμου. Η Θερμοκρασία ήταν ιδανική .. Σε μια διαδρομή κυρίως πεδινή και χωρίς πολλά υψομετρικά, οι αθλητές μας, κατάφεραν με ψυχή να φτάσουν στον τερματισμό…

Αναλυτικότερα, στην κατηγορία Μίνι : ο Αναστάσης Τρέμμας τερμάτισε 5ος και ο Δημήτρης Φατόλας .στην 9η θέση.

Στην κατηγορία παμπαίδων ο Δημήτρης Ντόλκερας τερμάτισε 10ος Μια κατηγορία με πολλή μεγάλη συμμετοχή..

Στην κατηγορία παίδων: ο Δημήτρης Κατσαρός τερμάτισε 7ος , ο Γιάννης Τσακνής 9ος, δίνοντας και οι δύο αθλητές πραγματική μάχη, κυριολεκτικά πάνω στο νήμα. Ακολούθησε 13ος , ο Παναγιώτης Παγουρτζής , ο Μπανάσιος Γιάννης14ος και ο Λέανδρος Θανόπουλος 16ος.

Τέλος στην κατηγορία γυναικών : H Γιαννούση Σταυρούλα τερμάτισε 5η.

Με σύμμαχο τον καιρό γονείς και θεατές απόλαυσαν τον αγώνα, που στις περισσότερες κατηγορίες οι νικητές κριθήκανε κυριολεκτικά στην γραμμή τερματισμού.

Το επόμενο αγωνιστικό ραντεβού της ομάδας είναι στις 21/04/2013 στην Λάρισα σε Διασυλλογικό αγώνα δρόμου.

Ευχαριστούμε για ακόμη μια φορά τους χορηγούς-συμπαραστάτες τις ομάδας

Η πρώτη μου σκέψη για τον τίτλο αυτού του κειμένου, που αφορά το ποδήλατο στην Καρδίτσα, ήταν «το ποδηλατικό θαύμα της Καρδίτσας». Το ξανασκέφτηκα. « Γιατί «ποδηλατικό θαύμα; Δεν χρειάστηκαν υπερφυσικές ικανότητες για να γίνει ποδηλατούπολη η Καρδίτσα. Οι άνθρωποι της πόλης – η διοίκηση και οι κάτοικοι – ήθελαν να βάλουν το ποδήλατο στη ζωή τους. Και υλοποίησαν τις υποδομές πριν από περίπου μία 10ετία Έτσι απλά.

Σήμερα η Καρδίτσα είναι μία ποδηλατούπολη που δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από άλλες ευρωπαϊκές πόλεις όπου το ποδηλατο γνωρίζει μεγάλη εξάπλωση. Το παράδειγμά της μπορούν – και πρέπει, καιρός είναι – να ακολουθήσουν κι άλλες πόλεις στην Ελλάδα. Aλήθεια, η Αθήνα τι περιμένει για να αλλάξει;

Ενδεχομένως έχετε ακούσει και διαβάσει πολλά για την Καρδίτσα και το ποδήλατο: ότι είναι το «Άμστερνταμ της Ελλάδας». Ότι είναι μία πόλη επίπεδη, ιδανική για ποδήλατο. Εντάξει, Καρδίτσα και Άμστερνταμ έχουν τεράστιες διαφορές αλλά στη θεσσαλική πόλη οι λάτρεις του ποδηλάτου είναι…«βασιλιάδες», όπως και στην ολλανδική πόλη. Οι πολίτες μπορούν να κάνουν πετάλι με την ίδια άνεση και ασφάλεια όπως και στο Άμστερνταμ. Και μάλιστα όλοι. Νέοι, παιδιά, μεσήλικες, άνθρωποι της τρίτης ηλικίας.

Πριν από λίγες ημέρες οι «ορθοπεταλιές» είχαν την ευκαιρία να ποδηλατήσουν στους ποδηλατόδρομους της Καρδίτσας. Η εμπειρία συναρπαστική. Και ανέλπιστη συνάμα. Το ποδήλατο είναι κάτι παραπάνω από τρόπος ζωής για τους Καρδιτσιώτες. Είναι πανταχού παρόν μέσα στην πόλη. Το βοηθούν και οι γενναίες ποδηλατικές υποδομές που έχει φτιάξει ο δήμος. Οι ποδηλατόδρομοι. Οι θέσεις στάθμευσης ποδηλάτων. Έτσι, οι κάτοικοι χρησιμοποιούν το ποδήλατο σε κάθε τους μετακίνηση. Για να πάνε στη δουλειά. Στο σχολείο. Για τα ψώνια. Για τη βόλτα. Το αγαπούν και το χαίρονται. Χάρη στο ποδήλατο και στο δίκτυο πεζοδρόμων η Καρδίτσα έχει γίνει μία ζωντανή πόλη. Με λιγοστά αυτοκίνητα – άρα λιγότερο καυσαέριο και ηχορρύπανση - στο κέντρο της. Αν δεν το δει κανείς όλο αυτό από κοντά δεν μπορεί να αντιληφθεί το βαθμό της εξάπλωσής του ποδηλάτου.

Πάρτε μία γεύση από το φωτορεπορτάζ στην ποδηλατούπολη της Καρδίτσας:


Οι ποδηλατόδρομοι

Το εκτεταμένο δίκτυο ποδηλατόδρομων, συνολικά 14 χιλιομέτρων, που υπάρχει σε όλη την πόλη δίνει τη δυνατότητα στους κατοίκους και τους επισκέπτες να κάνουν ποδήλατο με ασφάλεια και άνεση. Να μην κινδυνεύουν από τα αυτοκίνητα. Κατασκευασμένοι με ειδική επίστρωση και χρωματισμό αλλά και πιο απλοί. Οδηγούν τους κατοίκους παντού.


Ποδήλατα παντού
Μόνο αν δει κανείς αυτή την εικόνα μπορεί να καταλάβει πόσο χρησιμοποιείται το ποδήλατο στην Καρδίτσα. Στις πιλοτές των πολυκατοικιών υπάρχουν δεκάδες ποδήλατα σταθμευμένα. Κι αυτό διότι τα χρησιμοποιούν όλοι! Ο μπαμπάς η μαμά, το παιδί. Ο παππούς. Ο καθένας το δικό του. Το άλλο εντυπωσιακό είναι πως είναι κλειδωμένα με τις πιο απλές κλειδαριές...


Μουσείο ποδηλάτου
Ολόκληρη η πόλη της Καρδίτσας αποτελεί ένα εν δυνάμει ποδηλατικό μουσείο. Οι κάτοικοι ανέκαθεν αγαπούσαν το ποδήλατο. Οι γηραιότεροι με τη βοήθεια των ποδηλατικών υποδομών εξακολουθούν να κυκλοφορούν με τα παλιά – ρετρό αλλά απολύτως λειτουργικά ποδήλατά τους.


Πετάλι παντός καιρού

Νόμιζα πως αυτό είναι κάτι που συμβαίνει μόνο στο Άμστερνταμ ή την Κοπεγχάγη. Εκεί, όταν ψιλοβρέχει οι πολίτες ανοίγουν την ομπρέλα τους και ποδηλατούν. Στο ‘να χέρι το τιμόνι στ’ άλλο χέρι την ομπρέλα. Δεν κινδυνεύουν διότι βρίσκονται στον ποδηλατόδρομο. Ε, το ίδιο γίνεται και στην Καρδίτσα: Μόλις ξεκίνησε η ψιχάλα οι κοπέλες της φωτογραφίας άνοιξαν την ομπρελίτσα τους και… έφυγαν με πετάλι.



Ενοικίαση ποδηλάτων

Το σύστημα ενοικίασης ποδηλάτων που υπάρχει σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις – πλέον και σε αρκετές ελληνικές - εγκαταστάθηκε και στην Καρδίτσα. Τα μπλε ποδήλατα (Karditsa easy bike) προσφέρονται προς ενοικίαση στους κατοίκους και τους επισκέπτες με ηλεκτρονική ή πιστωτική κάρτα. Εδώ ο σταθμός στην Κεντρική Πλατεία.


Όλοι μπορούν να κάνουν ποδήλατο
Ο ηλικιωμένος κύριος στη φωτογραφία που ποδηλατεί με χαμόγελο είναι η απόδειξη. Αν προσφέρεις στους κατοίκους τη δυνατότητα να ποδηλατούν χωρίς να έχουν μπροστά τους εμπόδια, με ένα συνεχές δίκτυο ποδηλατόδρομων οι οποίοι είναι διαχωρισμένοι από τα αυτοκίνητα, τότε απλά έχεις κάνει το ποδήλατο προσιτό σε όλους!


Ποδηλατικές υποδομές
Μία ποδηλατούπολη πρέπει να διαθέτει όλες τις απαραίτητες ποδηλατικές υποδομές. Στην Καρδίτσα θα δείτε και φανάρια για το ποδήλατο.


Χαλαρές βόλτες

Για όσους θέλουν...χαλαρές πεταλιές υπάρχει πάντα το Παυσίλυπον. Το καταπράσινο πάρκο στην καρδιά της πόλης.     
 

O Π. Ο. ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ θα συμμετάσχει με εννέα (9) αθλητές στον Διασυλλογικό αγώνα ποδηλασίας δρόμου, που διοργανώνει ο Ποδηλατικός Γυμναστικός Σύλλογος Λάρισας για τις κατηγορίες Ανδρών – Εφήβων – Γυναικών – Παίδων – Κορασίδων – Παμπαίδων – Πανκορασίδων – Μίνι. Ο παραπάνω αγώνας είναι εντεταγμένος στο αγωνιστικό πρόγραμμα της ΕΟΠ για το 2013.

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ: 23 ΜΑΡΤΙΟΥ 2013, ημέρα ΣΑΒΒΑΤΟ.

ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΣΤΟΥΣ ΑΘΛΗΤΕΣ ΜΑΣ.

Μέγας Χορηγός

Χορηγοί

ΠΟΚ

Αντιμάχου 3

Καρδίτσα

43100

Πληροφορίες

Email:

Τηλέφωνο 6974338617

Follow Us